5/15/2016

19. A tucatnyílpisztoly újjászületése

Történt az egyszer, hogy vettem egy nyílpisztolyt.
Így nézett ki és a vízjelen látható webshopból rendeltem:

Nyílpisztoly - gyári állapotban.

Ennek a verziónak szavaztam bizalmat, mert nincsen sok műanyag rajta alapból és teljesen fém a felhúzó része amit akár kisiparilag is javíthatok itthon. Habár előbb fog tönkremenni az ideg rajta. :)

Már a megvásárlása előtt eldöntöttem, hogy át fogom alakítani.
Leszerelek ezt-azt róla, új alkatrészeket készítek hozzá, komfortosabbá és könnyebbé teszem.


Pár hónapja elkezdtem a kisebb-nagyobb átalakításokat a munkadarabommá vállt nyílpisztolyon:

- A kar ideget tartó sapkáit nem használom, mert könnyen elhagyhatóak és nem olyan könnyű rájuk húzni az ideget.
Ehelyett inkább vájatokat készítettem és lekerekítettem kis fémreszelők segítségével az ideg leendő helyét, majd csiszolóvászonnal finomítottam, hogy az idegnek ne essen baja.
Egyébként a gyári ideg tartó "kupak" sem volt egy életbiztosítás, mert minimálisan sorjás volt a fröccsöntés maradványaként.

- Leszereltem a műanyag orrirányzékot, hogy könnyebben tudjam betölteni a nyílvesszőket.
Nem mellesleg nem is volt vele egyszerű a célzás, túl magasan volt egy ilyen kis fegyverhez képest.

- Leszereltem a másik, állítható műanyag irányzékot is, mert nagyon útba volt és nekem nem vállt be.
A pisztoly testéhez rögzített műanyag ráadásként szabadon lötyög 1-1 millimétereket, ami a pontos célzást akadályozza.
Leszereltem az irányzékot, de csavarból kellett egy másik, hogy a nyílvessző rögzítő rugót vissza tudjam csavarni. Bele volt fröccsöntve a műanyagba a csavar...
Szerencsére itthon van sokféle csavar, csak egy 4-es csavar + anya kellett hozzá.

- Maga az elsütőszerkezet pocsék konstrukció volt alapból.
Nem lehetett látni, hogy be-e van biztosítva a fegyver vagy sem.
Az egész elsütőszerkezet műanyagból volt - mondom kuka(azért elraktam sablonnak).
A ravasz és a kioldóelem végtelenül egyszerű és egyben van az egész.
A másik műanyag alkatrész a bebiztosításért felelős - ezt meghagytam.

Nekiláttam az elsütő elem fémből való reprodukálásának.
Alapanyagként az éppen stimmelő, régi csatornatartó konzol 4 mm vastag anyagát használtam.
A bebiztosításért felelős elemmel kapcsolatot teremtő fogat nem készítettem rá - ilyen biztosítás nekem nem kell.
Ameddig volt biztosítás rajta addig hátráltatott és balesetveszélyt okozott, mert olyankor is bebiztosított, amikor előtte már kibiztosítottam. Aztán az ember oda rakja véletlen az ujját, majd meggondolja magát a szerkezet és bumm... Nekem ilyen nem kell.

Kivágtam kézifűrésszel a körvonalak mentén, lereszeltem, lecsiszoltam és a megfelelő helyen lyukat fúrtam az elsütőt tartó rugós csapszeg számára.
Felraktam a friss alkatrészt és némi reszelgetés és simítás után véglegesnek tekintettem - szépen oldotta az ideget, sőt.. határozottabban tette azt mint a gyári, kissé hajlékony műanyag.

Fémből újraalkotott ravasz.




 - Következő lépésként a kart tartó "szendvics" alá tettem egy darab bőrt, mert nagy volt a hézag alatta.


- A gyári, 5-ös kapacitással rendelkező tártegez alkalmatosságot leszereltem és nekiláttam egy 10 vessző befogadására képes verzió megépítésének.
A gyári nyíltartó kőolaj alapú (nem kaucsuk) alapú gumiból készült és elkezdett szétjönni a gyári fröccsöntés mentén - na nem baj, mehetett a hulladékok közé.

Nekiláttam egy fém vázat készíteni egy darab régi csatornalemezből. Meghajlítottam az anyagot a kellő nagyságúra és átfúrtam azon a 4 helyen, ahol a gyári tártegez csatlakozott az alumínium fegyvertesthez.
Ezután két bőrdarab segítségével elkészítettem a tártegez heveder részét.
Ezt a megfelelő módon ráhajtogattam a lemez vázra és a két végét összevarrtam.
A 4 lyukat a bőrrészen is elkészítettem és rányomtam az egészet a nyílpisztoly eredeti tártegezének helyére.

Ez így nem fogta valami stabilan, ezért némi vékony, régi transzformátorról lefejtett vezetékkel rögzítettem.
Így már stabilan tartotta azt a 3 db gyári vesszőt, ami járt a nyílpisztolyhoz.

Alulnézet

Bal oldal

Jobb oldal


- A markolathéjt alkotó két műanyag elemet leszereltem - nem volt valami masszív anyag érzésre.

Az új markolatot durrdefektes(akkorát szólt mint egy puska amikor elszállt a belső gumi) bicikligumi belsőből készítettem el.

"A hajót durrdefekt öntvényből konstruálom, tömény kénsavval elegyítem." - Ismerős valahonnan? :)

Szóval - levágtam a bicikli belsőből egy kelleténél nagyobb hengeres gumi alakot.
Ezt ráhúztam (pont stimmel rá a gumi mérete) a markolatra valamelyest és az alumínium között lévő két nagy hézagos részt megtöltöttem még nem használt géprongy darabokkal.
Ezután végig húztam az előzőleg már beszappanozott és kifordított bicikli belső darabot.
A bicikli belsőnek a belső oldala finoman érdes, szemben a sima külső oldallal. A sima oldal jobban rácsúszik a markolatra, a finoman érdes oldal pedig jobb fogást biztosít.

Bicikli belső markolat

Ezt követően leragasztottam vásznas ragszalaggal a kiálló géprongy darabot úgy, hogy ne látszódjon és, hogy jobban kiálljon a hüvelykujj magasságába kerülő markolatrész.
A munkafolyamatot befejezendő, ráhúztam még egy kifordított belsődarabot, majd a markolat aljánál egyenletesen visszavágtam a gumit.

A végeredmény:

Nyílpisztoly felülről

Nyílpisztoly oldalról


Költségvetés:
Konkrétan 0 Ft-ot költöttem erre a projektre. A ragasztószalagot és a bőrt még tavaly vettem, ami kevesebb mint 100 Ft.
Durrdefekt gumi már nem volt javítható, a szelepét és a szelepsapkát félre raktam.
Hulladékvasak/szerszámok pedig voltak/vannak itthon.
A vele eltöltött munkaidő: 15 óra kb. a tervezéssel együtt.

További tervek:
- Új festés,
- Új, egyszerű irányzék fémből,
- Új, könnyű belépőkengyel,
- Új ideg,
- Új, teljes hosszában alumínium vesszők.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése